Τρίτη 20 Μαρτίου 2018

Η διεθνής χρήση του Αιγαίου

Ο Καραμανλής κατάλαβε πολύ γρήγορα τη σημασία κατασκευής του αγωγού.Στις 12/04/2005 οι υπουργοί Ανάπτυξης, Ενέργειας και Υποδομών στη Βουλγαρία έσπευσαν να υπογράψουν στη Σόφια το πολιτικό μνημόνιο για την κατασκευή του.Στις 8/09/2005 ο Πούτιν επισκέφθηκε το Άγιο Όρος. Προηγουμένως συναντήθηκε με τον πρωθυπουργό στο Πόρτο Καράς.

« Πρέπει να "σπρώξουμε" το σχέδιο του αγωγού πετρελαίου» του είπε πίνοντας κόκκινο κρασί, που είχαν στείλει μοναχοί από την Ιερά Μονή Αγίου Παντελεήμονος του Αγίου Όρους ( από το Μετόχι Χρωμνίτσα του ρωσικού μοναστηρίου). Το κρασί αυτό, μάλιστα άρεσε τόσο στον Ρώσο πρόεδρο, ώστε έμελλε να γίνει το επίσημο κρασί που προσφέρει εφεξής στο Κρεμλίνο στους υψηλούς προσκεκλημένους του.
Και αν ο Πούτιν " μέθυσε" με το κόκκινο κρασί από το Περιβόλι της Παναγιάς, ο Καραμανλής ενθουσιάστηκε από τις προοπτικές του αγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη.
Εμπεριστατωμένη μελέτη του Υπουργείου Εξωτερικών έδειχνε ότι ο αγωγός ενίσχυε την Ελλάδα και έβλαπτε την Τουρκία σε περίπτωση κατασκευής του στο μέλλον.

1. Τα στενά των Δαρδενελίων θα έχαναν ένα μεγάλο κομμάτι της στρατηγικής σημασίας τους για τη διέλευση των πετρελαίων της Κασπίας προς τη Δύση. Αυτό το γνωρίζει και ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Αχμέτ Νταβούτογλου, ο οποίος θυμίζει ότι το Βυζάντιο κατέρρευσε, μόλις έχασε τον έλεγχο των Στενών.
2. Θα μειωνόταν σε μεγάλο βαθμό η σημασία του τουρκικού πετρελαιαγωγού Μπακού- Τσεϊχάν, ο οποίος κτέληγε απέναντι από την Κύπρο.
3. Θα θωρακίζονταν για πάντα, λόγω της κατάληξης του αγωγού στην Αλεξανδρούπολη, τα ελληνικά σύνορα στη Θράκη, καθώς εκεί θα διασταυρώνονταν ρωσικά, ελληνικά, ευρωπαϊκά, βουλγαρικά και άλλα συμφέροντα. Και μέσα σε αυτό το πλαίσιο, θα ήταν δύσκολο για την Άγκυρα να εγείρει στο μέλλον ζήτημα αυτονομίας για τη μειονότητα της Θράκης. ¨όπου διέρχεται πετρέλαιο ως γνωστόν σιγούν τα όπλα και οι εθνικισμοί ή όπως θα έλεγε ο Μέγας Αλέξανδρος: « Σύνορα που τα διαβαίνουν εμπορεύματα, δεν τα διαβαίνουν στρατοί!»
4.Η διέλευση ρωσικού πετρελαίου από το Αιγαίο μέσω τάνκερ θα ενίσχυε το status quo στο Αρχιπέλαγος και θα ισχυροποιούσε τις ελληνικές θέσεις για το εύρος των χωρικών υδάτων. Οι θαλάσσιες οδοί πετρελαίου είναι πάντα «ειρηνικές» και όποιο κράτος επιχειρήσει να προκαλέσει ένταση συναντά την αντίδραση της διεθνούς κοινότητας. Μια τέτοια προοπτική θα αφαιρούσε από το λεξιλόγιο των Τούρκων τις έννοιες « γκρίζες ζώνες» και «casus belli» . Κοντολογίς: Θα έπαυε το Αιγαίο να είναι αμφισβητούμενη περιοχή.
5.Η ναυτιλία μας θα έμπαινε δυναμικά και σε αυτή την αγορά μεταφοράς πετρελαίου. Ήδη οι Έλληνες εφοπλιστές μετέφεραν το 40% της ενέργειας που καταναλώνει η Κίνα.

Όταν ο Καραμανλής αντιλήφθηκε πλήρως το εύρος της σημασίας κατασκευής του αγωγού, ταξίδεψε μυστικά στο Καζακστάν, ώστε να έχει πλήρη εικόνα για την ποσότητα του πετρελαίου που θα διοχετεύεται στον αγωγό από τα κοιτάσματα της χώρας αυτής. Κατά την επιστροφή του από ταξίδι στην Ιαπωνία το φθινόπωρο του 2005, το αεροπλάνο του σταμάτησε για ανεφοδιασμό στη χώρα του Μπόρατ και είχε μακρά συνάντηση στην αίθουσα VIP με τον πρόεδρο Ναζαρμπάεφ, ο οποίος έμεινε έκπληκτος από τη ενημέρωση που είχε για τη χώρα του.
Μόλις όλες αυτές οι διεργασίες άρχισαν να γίνονται γνωστές στο συμμαχικό παράγοντα σήμανε συναγερμός...
Μανώλης Κοττάκης
ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ OFF THE RECORG

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου