Σας είπα όλη την αλήθεια

Τετάρτη 25 Ιουλίου 2018

Κωνσταντίνος Καραμανλής: «Ότι αισθάνομαι την ανάγκη, αυτή τη στιγμή, να ευρίσκομαι στην Ελλάδα ...»

«Εις τας 6.00 το πρωί μου τηλεφώνησε από το Λονδίνο ο κ. Λαμπρίας και με ενημέρωσε επί της τουρκικής αποβάσεως στην Κύπρο. 
Εις τας 8.00 εκάλεσα στο τηλέφωνο τον εις Παρισίους πρέσβην της Ελλάδος και τον παρεκάλεσα να με κρατή ενήμερον επί των εξελίξεων δια να είμαι εις θέσιν αν χρειασθή να βοηθήσω τον τόπο. Ο πρέσβης, με τον οποίον ειρήσθω εν παρόδω επικοινούσα δια πρώτην φοράν, μου υποσχέθη μεν ενημέρσιν αλλά απέφυγε να επικοινωνήση εκ νέου μαζί μου. Η συμπεριφορά του μου επροξένησεν βαθειάν οδύνην τοσούτον μάλλον καθ’ όσον ξέναι Κυβερνήσεις επροθυμοποιούντο να με ενημερώσουν και ηρνείτο η Κυβέρνησις της χώρας μου.
Εις τας 9.00 με εκάλεσε ο γραμματεύς του ΝΑΤΟ κ. Σέκερης δια να με ενημερώση. Τον παρακάλεσα να μεταφέρη στον κ. Λούνς το κάτωθι μήνημα:
«Ότι είμαι ανήσυχος δια την κατάστασιν, αγανακτισμένος δια το πραξικόπημα των Τούρκων και ότι θα έπρεπε να ασκήση όλη την επιρροήν του δια να αποτρέψη χειρότερα»
Εις τας 11.00 η ώρα μου τηλεφώνησε ο βασιλεύς από το Λονδίνο και μετά την ανταλλαγή των πληροφοριών που είχαμε μου επρότεινε να μεταβώ εις Λονδίνον προς συνάντησίν του. Του απάντησα ότι δεν έκρινα σκόπιμον την μετάβασίν μου και του εξήγησα διάτι.
Εις τας 12.00 εκάλεσα τον κύριον Αργυρόπουλο της Ολυμπιακής και τον παρεκάλεσα να εξετάση εάν η εταιρεία μπορεί να διαθέση αεροπλάνο για την μετάβασίν μου εις την Ελλάδα και να ρωτήση τας Αρχάς των Αθηνών εάν παρά την απαγόρευσιν, θα επέτρεπαν την προσγείωσιν του αεροπλάνου. Ο κύριος Αργυρόπουλος μου είπε ότι δεν υπάρχει αεροπλάνο της εταιρείας εις το εξωτερικόν πλην ενός το οποίο ευρέθη στο Λονδίνο και ότι επεχείρησε μεν να επικοινωνήση με τον κύριον Ωνάση, αλλά ούτος, από την προηγούμενη βρισκόταν σε κρουαζιέρα. Εν συνεχεία δε με επληροφόρησε ότι και το ευρισκόμενο εις το Λονδίνο αεροσκάφος είχεν ανακληθή εις την Αθήνα. 
Εις τας 3.00 το απόγευμα με κάλεσε ο κ. Σέκερης και μου είπε ότι ο κύριος Λούνς του ανέθεσε να με ευχαριστήση για το μήνυμα μου και να με διαβεβαιώση ότι θα κάνη ότι μπορεί για να βοηθήση την κατάστασιν. Παρακάλεσα δε τον κύριο Σέκερη να μεταφέρη στον κύριο Λούνς το εξής μήνυμά μου:
«Ότι αισθάνομαι την ανάγκη, αυτή τη στιγμή, να ευρίσκομαι στην Ελλάδα και θα ήθελα να εξετάξη εάν ημπορή να διαθέση αεροπλάνο του οργανισμού δια να διευκολύνη την μετάβασίν μου» Εις τα 5.00 η ώρα με εκάλεσε ο κύριος Σέκερες και μου είπε ότι ο κύριος Λούνς εκτιμά την πρόθεσίν μου αλλά δεν ημπορεί να με διευκολύνη διότι ο οργανισμός δεν έχει εις την διάθεσίν του αεροπλάνα. Μου διαβίβαζε δε συγχρόνως την φιλικήν του γνώμη ότι υπο τας παρούσας συνθήκας και ήτο δυνατή δεν θα ήτο σκόπιμος η μεταβάσις μου εις την Ελλάδα. 
Η διαπίστωσις ότι ήτο αδύνατος η μετάβασις μου εις την Ελλάδα με έφερε σε απόγνωση. Διότι γνωρίζω ότι ο λαός το ανέμενε, αισθανόμην όχι πλεόν την πολιτικήν αλλά την ψυχικήν ανάγκη να συμμεριστώ την τύχην του.
Εις τα 6.00 μμ. Με εκάλεσε ο κύριος Μετζελόπουλος, ο οποίος μου ανεκοίνωσε τα εξής: Ο υπαρχηγός του επιτελείου, κύριος Κυριακόπουλος τον παρακαλέσε από τηλεφώνου να ζητήση από την γαλλική Κυβέρνηση, να συμπαρασταθή στην Ελλάδα κατά την κρίσιμον αυτήν στιγμή. Ο κ. Μετζελόπουλος τον ερώτησε εάν στην δύσκολο αυτή στιγμή η Κυβέρνησις επήρε επαφή μαζί μου. Ο στρατηγός του απάντησε ότι δεν γνωρίζει τι έκανε η Κυβέρνησις αλλά ότι για να γίνει αυτό θα έπρεπε να προβώ εις μια δήλωσιν πατριωτικήν υποστηρίζουσα την Κυβέρνησιν. Ο κ. Μετζελόπουλος με ερώτησε τι θα πρέπει να του απαντήση δεδομένου ότι επρόκειτο μετά δίωρον να επικοινωνήση και πάλιν με τον εν λόγω στρατηγόν. Του είπα ότι δεν είμαι διατεθειμένο να κάμω αυτού του είδους ανοήτους διαπραγματεύσεις και να του πη να διαβάση καλά τις δηλώσεις μου της 16ης Ιουλίου.
Ένα άλλο γεγονός από την κρίσιν αυτήν που μου επροξένησεν οδυνηρά εντύπωσιν είναι ότι ο Μακάριος, ευρεθείς στο Λονδίνο απέφυγε να επικοινωνήση μαζί μου είτε για να μ’ ευχαριστήση για τις δηλώσεις μου, είτε να ανταλλάξουμε, στην κρίσιμον αυτή στιγμή, τας σκέψεις μας επί της καταστάσεως»

Κωνσταντίνος Καραμανλής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου